Wij plaatsen cookies om onze website optimaal te laten functioneren en prestaties te meten. Door gebruik van deze website geef je akkoord op deze cookies.
prima

infographics.

Infographics, je ziet het steeds meer. En dat is ook niet gek. Een infographic is hét middel om (veel) informatie op een overzichtelijke en vooral aansprekende manier te presenteren. In plaats van grote en vooral saaie stukken tekst, zorgt een infographic ervoor dat informatie in één oogopslag helder is; een infographic vertaalt de informatie naar een sterk visueel geheel.

Deel dit op:

wat is precies een infographic?

Zoals we beschreven: een infographic is de visuele vertaling van informatie over een bepaald onderwerp. Een infographic is een combinatie van cijfers, teksten, grafieken en soms zelf foto's. En dat maakt een infographic zo sterk. De meeste mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld en zij zullen eerder worden aangetrokken tot een infographic dan tot kale tekst. In plaats van een saai, tekstueel stappenplan, kun je er beter voor kiezen de informatie om te zetten in een krachtige infographic. Of wat denk je van een jaarverslag? De meeste informatie hieruit leent zich uitstekend voor het maken van een infographic. In één oogopslag is helder wat je wilt zeggen of hebt bereikt. En dit spreekt meer aan dan stoffige teksten.

bekijk onze referenties!

hoe maak je een goede infographic?

Iedereen kan een infographic maken. Maar niet iedereen kan een goede infographic maken. Wij denken dat een goede infographic meer is dan het slechts bij elkaar zetten van tekst en beeld. De boodschap moet kloppen, de focus moet duidelijk zijn. Als dat niet het geval is, dan bereikt de infographic niet zijn gewenste resultaat. Voor een goede infographic hanteren wij altijd de volgende drie stappen:

  1. Bepaal de boodschap. Wie wil je aanspreken? Wat is je doel en wat is de inhoud? Door dit helder te hebben, weet je wat de focus van je infographic moet zijn. Je weet dan welke informatie belangrijk is en welke informatie minder belangrijk.
  2. Maak een schets. Bepaal vanuit je onderzoek van stap 1 waar welke gegevens moeten komen. De hoofdboodschap staat centraal. Belangrijke informatie moet groter en krijgt meer ruimte. Minder belangrijke informatie krijgt op zijn beurt minder ruimte. Zoek in de schets naar contrast. 
  3. Werk de schets (digitaal) uit. De laatste stap is het ontwerpen en uitwerken van de infographic. Hierbij is een goede keuze van vormen, kleuren en lettertypes van groot belang. Moet de infographic geheel aansluiten bij je huisstijl of is het een eigen thema met eigen stijl? Welke keuze er ook gemaakt wordt, houdt altijd de doelgroep voor ogen.

bekijk onze referenties!

wat kunnen wij voor jou betekenen?

Op zoek naar een sterke infographic? Wij denken met je mee vanaf stap 1. Samen zoeken we naar de hoofdboodschap en doelgroep. Als we wat helder hebben, beginnen we met schetsen en vervolgens met het opmaken van de infographic. We zijn pas tevreden als de infographic 100% klopt. Interesse? Neem gerust contact met ons op! 

Deel dit op:

meer weten?
neem contact op!

Impuls Ontwerpt Edwin Bronwasser

© Impuls Publiciteit B.V.  /  privacyverklaring