Wij plaatsen cookies om onze website optimaal te laten functioneren en prestaties te meten. Door gebruik van deze website geef je akkoord op deze cookies.
prima

content marketing: klanten winnen door kennis te delen

Kennis gratis weggeven, dat klinkt misschien een beetje vreemd. Toch zijn verreweg de meeste marketing- en communicatie experts het er over eens: kennis delen zorgt voor nieuwe klanten. Hoe dan? Wij leggen het je uit.

waarom zou ik kennis delen?

Bij veel bedrijven is er terughoudendheid rondom het delen van kennis. De angst is gebasseerd op het idee dat wanneer je kennis deelt, klanten zelf hun problemen oplossen en jouw bedrijf of dienst niet meer nodig hebben. Het tegendeel is echter waar. Nagenoeg iedereen zoekt eerst via Google voordat hij of zij een aankoop doet. Wanneer jij als bedrijf nu precies dié informatie deelt waar jouw doelgroep naar op zoek is, dan word je gevonden én gewaardeerd. Natuurlijk, doordat jij kennis deelt zal een mogelijke klant op korte termijn geholpen zijn en je dienst of product niet direct nodig hebben. Maar dit geldt niet voor de lange termijn. Vroeg of laat zullen bij de doelgroep nieuwe vragen rijzen. Een vraag die toch net iets omvangrijker of complexer is dan het eerste probleem. En dan is jouw bedrijf de eerste die naar boven komt. Een potentiële klant zal daarmee eerder bij jou dan bij je concurrent een aankoop doen.

"Waardevolle kennis
trekt potentiële klanten."

Bovendien: zou bijvoorbeeld een kennisblog echt voldoende zijn om iemand volledig en zelfstandig aan de slag te laten gaan? Zou jouw kunde, ervaring en kennis zo weinig waard zijn dat iemand jouw expertise zo makkelijk kan uitvoeren op basis van jouw gedeelde kennis? Het antwoord is natuurlijk nee. Sterker nog, het feit dat iemand vragen heeft en zich er in verdiept, is meestal de aanleiding voor het zoeken van een expert. Met de gedeelde kennis komt jouw bedrijf in beeld als die expert. Want het delen van kennis zorgt niet alleen voor een groeiend aantal website bezoekers, je zet jezelf ook neer als kennisleider.

Referentie: Omdat veel mensen zoeken naar onderhoudtips voor hun keuken, hebben wij in de realisatie van de nieuwe website voor Verveer Keukens aandacht besteed aan dit onderdeel. Het gevolg: maar liefst 178 potentiële klanten bezochten in mei 2020 de pagina ‘Tips, vragen en adviezen over graniet'!

de voordelen van kennis delen

Het delen van kennis heeft veel concrete voordelen. Naast de hiervoor beschreven punten levert kennisdeling het volgende op:

  • je krijgt meer website bezoekers. De doelgroep komt met kennisdeling niet alleen binnen via social media, maar ook via Google. Wanneer jouw website vaak en langere tijd bezocht wordt, zal Google jouw website als relevant beschouwen. En relevant betekent hoger staan in de zoekresultaten. Kortom: kennis delen zorgt voor een betere vindbaarheid in Google;
  • je krijgt waardering van je doelgroep. Hoe fijn is het voor een potentiële klant als je hem of haar kosteloos verder kan helpen? Jouw bedrijf is van betekenis voor de doelgroep.
  • jouw bedrijf krijgt meer volgers op social media. Wanneer je bijvoorbeeld relevante kennisblogs op video's deelt op social media, zal jouw doelgroep je willen volgen. De informatie die zij zoeken bied jij aan.
  • jouw bedrijf krijgt steeds meer het imago van kennisleider. Tegenwoordig maken zakelijke kopers steeds minder gebruik van de informatie die verkopers hen geven. In plaats daarvan gaan ze eerst zelf op onderzoek uit. Om als bedrijf in deze ontwikkeling mee te gaan is kennisdeling cruciaal. Jouw bedrijf krijgt hiermee het imago van kennisleider (thought leadership).

wat voor kennis kan ik delen?

Voordat je nadenkt over het hoe en waar rondom kennisdeling, moet je eerst stil staan bij het wat; welke kennis ga je delen? Concreet gezien ligt dit op de eerste plaats aan je sector of bedrijf. Maar als basis moet je jezelf altijd afvragen, wat wil mijn klant graag weten? Het antwoord daarop moet je verwerken in goede content. Content is pas goed wanneer het op zijn minst relevant én aantrekkelijk is.

Referentie: Om in contact te komen met woningbouwcorporaties en aannemers, hebben wij op de website van House Energy Optimum een downloadbaar rekenvoorbeeld beschikbaar gesteld. Geïnteresseerden kunnen door middel van een naam en e-mailadres de whitepaper downloaden. Deze vorm van kennis delen zorgt ervoor dat je gemakkelijk de contactgegevens van potentiële klanten ontvangt.

hoe kan ik kennis delen?

Het delen van kennis kan op de meest uiteenlopende manieren. Nog steeds is een blog een van de handigste en beste manieren voor kennisdeling. Maar vergeet hierbij niet de visuele uitstraling. Mogelijk kan je jouw kennis ook vertalen naar infographics, foto's of video's. Tekst in combinatie met beeld spreekt tenslotte meer dan tekst alleen.

Daarnaast is het aanbieden van een downloadbare whitepaper of e-book ook een goede optie. Je deelt beperkte kennis en biedt diepere kennis aan door middel van een download. Hiervoor vult een potentiële klant zijn naam en e-mailadres in, welke jij vervolgens kan gebruiken voor klantbenadering. Het voordeel zit hem in het feit dat de mogelijke klant al doelgericht op zoek is. Jij kan hier als bedrijf slim op in spelen.

waar kan ik kennis delen?

Het beste medium voor het delen van kennis blijft primair je website. Vandaag de dag vormt je website het middelpunt van je communicatie. Ook je communicatie in de vorm van kennisdeling. Social media kan hierbij als belangrijkste hulpmiddel worden beschouwd. LinkedIn, Instagram en Facebook zijn middelen die doorverwijzen naar de website. Hiermee vergoot je je aantal volgers en website bezoekers. 

klanten winnen door kennis te delen

Kortom, met kennisdeling bereik je potentiële klanten. Bied de juist en relevante informatie voor je doelgroep en je aantal website bezoekers zal aanzienlijk stijgen. Eerder dan bij de concurrent zullen deze personen jouw product of dienst afnemen. 

Kan je wel wat hulp kunnen gebruiken bij het hoe en wat rondom het delen van kennis? Neem eens contact op, we helpen je graag op weg!

neem contact op

meer weten?
neem contact op!

Impuls Ontwerpt Edwin Bronwasser