Bij een positionering gaat het om welke positie je inneemt in de markt. Soms kan dit na vele jaren van veranderingen en groei vertroebeld zijn. Je doelgroep weet dan niet meer waar je voor staat en wat je hen te bieden hebt. In zo'n geval wordt het tijd voor een herpositionering.
Een herpositionering begint met onderzoek. We moeten zoeken naar de kern van je bedrijf. Waar sta je voor en wat wil je bereiken? Pas dan kunnen we kritisch kijken naar je huidige positionering en ons de vraag stellen: wat moet er anders om het doel te bereiken?
Het opnieuw definiëren van je bedrijfsidentiteit en de keuze voor een herpositionering heeft altijd gevolgen voor je communicatie. Niet alleen het middel, ook de vorm dient meestal aangepast te worden. We hebben het dan over een restyle of rebranding. Soms volstaat een restyle op kleine schaal, zoals een verandering van kleur. Maar er zijn ook situaties waar een nieuwe bedrijfsnaam inclusief visuele identiteit nodig zijn om weer aansluiting bij de doelgroep te vinden.
Een herpositionering kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat jouw bedrijf een nieuwe positie in de markt wil innemen, waardoor er een doordachte en nieuwe strategie en uitstraling nodig zijn. Een nieuwe uitstraling kan ook het gevolg zijn van simpelweg verouderde communicatie. Soms is het kleurenpalet, de typografie en de tone-of-voice niet meer passend in de tijd van nu.
Een andere reden voor een herpositionering kan een interne verandering zijn. Er is bijvoorbeeld sprake van een fusie of overname, waardoor er gezocht moet worden naar een nieuwe profilering. Of je organisatie is veranderd, er zijn werkgebieden bij gekomen, en dus moet je andere mensen aanspreken.
Wij van Impuls ontwikkelen al meer dan 25 jaar slimme strategieën. Met ons visueel inzicht en ervaring helpen we jouw bedrijf of organisatie aan de juiste stappen in een herpositionering. Wanneer we je bedrijfsidentiteit en doelgroep helder hebben, kunnen we zoeken naar de verbeterpunten. Wat moet er veranderd worden? Hoe kunnen we de doelgroep op de juiste manier bereiken? Samen met onze grafisch vormgevers en strategen zoeken we naar de juiste visuele vertaling. Neem gerust contact op, dan kunnen we samen kijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.
Wij geloven dat visuele communicatie alleen werkt met een goede strategie. Daarom is dat ons beginpunt. Samen gaan we in gesprek en zoeken we naar het verhaal achter je bedrijf, je merkidentiteit. Onze aanpak hierin: no-nonsense. Geen zweverige sessies, maar heel nuchter met pen en papier. Daarom stellen we scherpe vragen, denken mee en verplaatsen ons in de doelgroep. Alleen zo komen we tot doeltreffende communicatie.
Hier begint de brainstorm fase. Wat is de vraag? Wie is de doelgroep? Als team gaan we op zoek naar de feiten en beginnen met schetsen. Vormen en kleuren worden op papier gezet. Wanneer het concept staat gaan we opnieuw in overleg met jou. Aan de hand van de vraag beargumenteren we onze keuzes en denken mee in diverse uitingen. Bijna altijd zijn onze opdrachtgevers direct enthousiast en verrast.
Na het brainstormen en het ontwikkelen van het concept starten we met de uitwerking. Nu gaan we de visuele keuzes concreet maken in de meest uiteenlopende middelen. Of het nu gaat over innovatieve websites of opvallende campagnes, over brandings of animaties; wij verzorgen alle offline en online reclame uitingen.