aanleiding en vraag
In Bergen op Zoom staat een oud arsenaal voor de opslag van wapens en munitie. Vanaf 1880 diende het gebouw als kazerne totdat defensie het pand na de Tweede Wereldoorlog buiten gebruik stelde. In 2003 kocht familie Nuijten het Groot Arsenaal om het pand te restaureren tot multifunctioneel gebouw. Sinds 2018 is het arsenaal in gebruik voor horeca, werk en cultuur. Na aanleiding hiervan zijn wij gevraagd mee te denken in de branding en de ruimtelijke vormgeving van het karakteristieke pand.
proces en resultaat
Het proces begon met brainstormen. Zoeken naar de perfecte balans tussen vroeger en nu. Door middel van schetsen, proberen én een kritische houding zijn we gekomen tot een unieke stijl. Dit alles hebben we samengebracht in een sfeerboek; een verzameling met suggesties en concepten voor de inrichting, muurvisuals en signing.
Voor het uitgangspunt van het logo is er gebruik gemaakt van de rangonderscheidingstekens van de krijgsmacht. Daarbij hebben we de kenmerkende wapens en vaandel vormen in een visueel sterk concept vertaald. Het resultaat is een krachtig en dynamisch beeldmerk.
Tijdens het brainstormen hebben wij gezocht naar de juiste balans tussen verleden en heden. Door het gebruik van oude foto's en tekeningen, in combinatie met strakke vormen en opvallende kleuren, hebben we een uniek beeld weten te creeëren.